tisdag 6 september 2011

Altrad AfterEight, bok och vinväska

Den här gjorde jag till inflyttningspresent tillsamans med en vinväskan och bokask.
Jag gjorde det enkelt för mig, och klädde bara in AfterEight askens ytterhölje med ett snyggt papper. Jag rev kanterna lite och sotade dom. Limmade fast ett spetsbans och knöt lite snöre runt om det. Satte fast blommor som jag fått efter att ha disikerat en ljusmarshett. (vet i sjutton hur fasen det stavas). Tog en pärlhalsbands stump och limmade fast lite lätt ringlat bredvis blomman. En liten tag satte jag dit, som jag skrev "It´s always aftereight". Måste säga att det var enkelt och roligt att altra en sådan här chokladask, och det blir absolut fler!!! Funderar på att köpa en ask, altra höljet, och ha det på lager...(äta upp chokladen själv förstås!) Och sen när man ska till någon köper man en ny ask och byter höljet, och så har jag ett nytt hölje att dekorera igen för framtida bruk osv.

Hittade en "Vin väska" på lloppis för 25kr. Som jag brände in texten "Wine is poetry in a bottle" på. Enkelt men lite mer personligt.


Och så var jag ju tvungen att testa på att göra en "Bok ask". Fick en gratis bok när jag handlade på rödakorsett (kupan) sist. Valde då en bok i lite lagom storlek som var lite tjockare, med tanken att kunna testa att göra en ask av den. Så när jag sen fick tid så satte jag igång. Boken var en blank lila ungdomsbok, så jag började med att matta ner ytan med hjälp av lite sandpapper. Sen färgade jag in pärmkanterna med mörkbrun stämpelfärg. Limmade på papper både på baksidan och fram. Sen skar jag ut en fyrkant inne i boken (genom varje blad). Jag gjorde ett par sidor i stöten, så det blev lite ojämnt, men charmigt tycker jag nog. När jag kommit igenom ca 3/4delar, så tog jag trä/papperslim och penslade invändigt på kanterna i fyrkanten. sen la jag ett papper mellan överpärmen och innebladen, penslade runt om alla inneblanden och lät allt torka. Sen limmade jag fat bakre pärmen, så endast frampärmen och ett förblad var löst. Limmade på ett annat papper över pärmryggen. Där efter dekorerade jag lite efter tycke å smak. Ville göra den lite shabby chic´ig... Och valde även att använda bild på de som skulle få boken.

Även detta var ett kul pyssel, så det kommer jag nog oxå göra fler gånger.
Boken, tänkte jag skulle användas för att dölja cigarettpaketet och tändaren som alltid ligger på bänken. :-)

Men man kan nog hitta MÅNGA användningsområden till en sådan ask. :-)


Inga kommentarer: